Facebook slänger ut falska nyhetssajter från sitt annonsnätverk
23 november 2016
I kölvattnet av diskussionerna om hur falska nyhetssajter påverkat det amerikanska presidentvalet, stänger Facebook av falska nyhetssajter från sitt annonsnätverk.
Facebooks åtgärd kommer efter att Google gjort samma sak. Facebook är med sina 2 miljarder användare en allt viktigare kanal för publicering och utbyte av nyheter. Under det amerikanska presidentvalet spreds många helt galna falska nyheter via Facebook som delades i stor utsträckning. Det handlade både om politiskt extrema sidor som spred falska nyheter, men också rena kommersiella sidor som hittade på nyheter för att få annonsklick.
Efter kritiken mot Facebook uppdaterar de sina villkor för sitt externa annonsnätverk och förbjuder uttryckligen sajter med falska nyheter att vara en del av annonsnätverket, skriver Wall Street Journal.
Kategori
Sociala media
Kategorier
- Webbdesign ( 40 )
- Videoproduktion ( 23 )
- SEO ( 22 )
- CMS ( 21 )
- Responsiv ( 19 )
- Övrigt ( 18 )
- Sociala media ( 16 )
- Google ( 15 )
- E-handel ( 11 )
- Facebook ( 9 )
- Mobilanpassad ( 9 )
- E-postmarknadsföring ( 8 )
- Bättre hemsida ( 7 )
- E-learning ( 6 )
- Fotografering ( 4 )
- Marknadsföring ( 4 )
- Logotyp ( 3 )
- QR-kod ( 3 )
- Visuelltelegram ( 3 )
- Print ( 2 )
- Säker surf ( 2 )
- Affinity Audiences ( 1 )
- CPC ( 1 )
- Digital marknadsföring ( 1 )
- Interaktiv ( 1 )
- Mobilsurf ( 1 )
- YouTube ( 1 )
- instagram ( 1 )