Du har makten över din ranking i lokalt sök
30 september 2016
Sajtägaren har makten över de viktigaste faktorerna för att ranka i Googles lokala sökresultat, enligt rapporten The 2015 Local Search Ranking Factors.
En sökning efter exempelvis en restaurang, affär eller någon annan typ av lokal service uppfattas normalt som en lokal sökning av Google. Detta gäller även när användaren missar att lägga till geografisk plats i sökfrasen. Lokal sökoptimering har blivit viktigare eftersom Google nyligen minskade antalet lokala träffar från sju till tre i det vanliga sökresultatet.
De viktigaste faktorerna för att ranka i det lokala söket kan en sajtägare styra över, enligt rapporten The 2015 Local Search Ranking Factors som är en sammanställning av synpunkter från 27 experter på lokalt sök.
Viktigast är signaler från den egna hemsidan:
-Företagsnamn och adress utskrivna på hemsidan
-Rätt nyckelord i titeltaggar
Lika viktigt är länksignaler som:
-Sökord i länktexten som pekar mot sajten
-Auktoriteten hos inlänkarna
Tredje viktigast är redigeringen av Googles katalogtjänst Google My Business:
-Företaget är placerat i rätt kategori
-Nyckelord i företagsnamnet
-Användarens geografiska närhet till företaget
Även listning i traditionella katalogtjänster som Eniro och Hitta påverkar rankningen och att adressuppgifterna i katalogerna överensstämmer med dem på sajten. Andra signaler är antalet recensioner av företaget i olika typer av recensionstjänster som TripAdvisor.
Kategori
Google
Kategorier
- Webbdesign ( 40 )
- Videoproduktion ( 23 )
- SEO ( 22 )
- CMS ( 21 )
- Responsiv ( 19 )
- Övrigt ( 18 )
- Sociala media ( 16 )
- Google ( 15 )
- E-handel ( 11 )
- Facebook ( 9 )
- Mobilanpassad ( 9 )
- E-postmarknadsföring ( 8 )
- Bättre hemsida ( 7 )
- E-learning ( 6 )
- Fotografering ( 4 )
- Marknadsföring ( 4 )
- Logotyp ( 3 )
- QR-kod ( 3 )
- Visuelltelegram ( 3 )
- Print ( 2 )
- Säker surf ( 2 )
- Affinity Audiences ( 1 )
- CPC ( 1 )
- Digital marknadsföring ( 1 )
- Interaktiv ( 1 )
- Mobilsurf ( 1 )
- YouTube ( 1 )
- instagram ( 1 )