Start > Visuelltelegram

Visuell Telegram

Vi syns och hörs för det mesta!

Vill du veta mer om våra projekt och intressanta artiklar från den digitala världen, då har du hamnat rätt!

Spelbolagen håller upp svenska medieinvesteringar

16 februari 2018



Spelbolagens stora annonsinvesteringar håller upp annonsvolymerna när Sveriges två största annonsörer Ica och Procter & Gamble drar ner på annonseringen, enligt en sammanställning av analysföretaget Kantar Sifo.

Trots att Sveriges två största annonsörer, ICA och Procter & Gamble, minskade sina medieinvesteringar 2017 så ökade de sammanlagda investeringarna av de 20 största annonsörerna. ICA investerade 1,1 miljarder kronor 2017 och är ohotad etta, trots att de minskade sina reklaminköp med 4,6 procent, enligt Kantar Sifo:s sammanställning.

Medieinvesteringarna för de 20 största annonsörerna ligger något över 2016 års nivåer på grund av spelbolagens ökade investeringar. Spelbolagen Svenska Spel, Kindred och Leo Vegas ökade sina reklamköp med 20, 12 respektive 83 procent, enligt Kantar Sifo. LeoVegas som är ny på topplistan står också för den största procentuella ökningen – 83 procent – alla kategorier.

– Spelbolagen har ökat sina investeringar stadigt och stärker sina positioner inför den kommande omregleringen. Framförallt ökade bolagen sina reklaminvesteringar i breda kanaler som TV och utomhus, men även på internet där deras affär finns, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Totalt investerade de 20 största företagen närmare 9,6 miljarder, drygt en procent mer än vad 2016 års största annonsörer investerade. Läs mer

Google låter användare släcka annonser

30 januari 2018



Google lanserar en funktion som låter användarna stänga ner annonser som förföljer dem på Google och deras systersajter.

Retargeting-annonser, Google kallar dem reminder ads, irriterar ofta användare. Därför lanserar Google en funktion som gör det möjligt för användare att stänga ner en annons från en särskild annonsör som följer dem runt på Google och deras systersajter. Tanken är att funktionen ska rullas ut på Google sök, YouTube och Gmail de närmaste veckorna, enligt nyhetsbyrån Reuters.

Det går att blockera annonserna både på webben och i appar. Tanken är att inloggade användare ska kunna tysta annonser och slippa annonsen ner hen rör sig mellan olika plattformar och skärmar. En tystad annons ska inte vara synlig för användaren de närmaste 90 dagarna.

Amazon planerar för Alexa-annonser

12 december 2017



Amazon diskuterar med flera företag om att skapa en ny typ av röstannonser i sina populära intelligenta högtalare.

Amazon kommer utnyttja sin intelligenta assistent Alexa, som är grunden för företagets interaktiva högtalare, för en ny annonsprodukt. Amazon har fört samtal med flera företag om möjligheten att göra reklam i Amazons intelligenta högtalare, skriver nyhetssajten CNBC.

Amazon vill utnyttja kundernas shoppinghistoria för att kunna exponera användarna för riktade produktrekommendationer.

Amazon har större delen av marknaden för intelligenta högtalare i USA och e-handlaren har sagt att de sålt tiotals miljoner intelligenta högtalare i jul. Läs mer

Google Shopping gör det enklare för användarna att jämföra

1 december 2017



Annonserna hos Google Shopping har uppdaterats för att göra det enklare för konsumenterna att hitta och jämföra produkter.

Förskjutningen bort från desktop mot mobilen, betyder också att researchen inför ett köp flyttas till mobilen. Därför har Google Shopping gjort det enklare att hitta och jämföra produkter bland deras annonser genom att lägga till:

-Större bilder
-Produktbeskrivning
-Produktbetyg
-Butiksbetyg
Även Kunskapspanelen till höger om det organiska sökresultatet kommer att visa produktbilder, videos, betyg, beskrivningar och annan information om produkten som användaren söker efter.
Läs mer

Facebook ökar transparensen för politiska annonser

3 november 2017



Efter avslöjandena att ryska intressen påverkat det amerikanska presidentvalet förra året med annonskampanjer hos Facebook, Google och Twitter, kommer Facebook nu att lagra politiska annonser för granskning.

Facebook kommer att öppna en offentlig databas där vem som helst kan söka efter politiska annonser som publicerats hos Facebook som är relaterade till amerikanska federala val. Databasen kommer dessutom att innehålla uppgifter om hur mycket som spenderats på kampanjen och till vilken målgrupp den riktade sig.

Problemet med Facebooks politiska annonser har varit att de bara varit synliga för den demografiska målgrupp som annonsören valt. Läs mer:

Hovrätten fastställer friande Twitterdom mot Aftonbladet

29 september 2017

Artisten Richard Herrey förlorar förtalsmålet mot Aftonbladet och tvingas nu betala rättegångskostnaderna.

I ett Twitterinlägg av Aftonbladets kulturjournalist Martin Aagård på sitt privata Twitter konto i augusti 2015 kallade Aagård Richard Herrey för ”din gamle rasist”. Richard Herrey hävdade att han utsatts för grovt förtal och lämnande in en stämningsansökan mot journalisten och Aftonbladet samt krävde 30 000 kronor i skadestånd.

I april i år friades Aagård av tingsrätten och nu har hovrätten fastställt domen. Därmed tvingas Herrey betala 61 668 kronor för Aagårds och Aftonbladets rättegångskostnader. Läs mer

Facebook stoppar annonser på fejk-nyhetssajter

14 september 2017



Sajter som upprepade gånger publicerar falska nyheter får inte längre sprida dem genom annonser hos Facebook.

Falska nyhetssajter använder ofta Facebook Ads för att öka räckvidden på sina falska nyheter.
Redan sedan tidigare får inte annonsörer köpa Facebook-annonser för att sprida innehåll som har klassificerats som falska nyheter av organisationer som faktakollar uppgifter på nätet. Och nu går Facebook ett steg längre och förbjuder sajter, som vid upprepade tillfällen spridit falska nyheter, att annonsera överhuvudtaget. Läs mer: