Kinapaketen har minskat drastiskt
14 december 2018
Köp av varor från Kina har minskat drastiskt i år. Förra året anlände 160 000 paket om dagen till Sverige veckorna innan jul, i år är siffran nere på 25 000 paket om dagen, enligt SVT Nyheter.
Köp av varor från Kina har minskat drastiskt i år. Förra året anlände 160 000 paket om dagen till Sverige veckorna innan jul, i år är siffran nere på 25 000 paket om dagen, enligt SVT Nyheter.
Efter en lavinartad ökning av kinapaket införde PostNord en hanteringsavgift på 75 kronor, eftersom de hade stora kostnader för att hantera kinapaketen. Dessutom tas svensk moms ut från första kronan. Avgiften har framförallt fått ner köpen av billiga småprylar.
– Jag är helt övertygad om att det beror på att det blivit dyrare att handla, säger Peter Hesslin, chef på PostNord, till SVT Nyheter.
För ett år sedan var det få konsumenter som betalade moms för köp av småvaror från Kina. Men tidigare i år krävde Tullverket att PostNord, som sköter pakethanteringen, driver in moms. Och som en följd av det tar även PostNord numera ut en administrativ avgift.
– Mycket av det vi går och köper från svenska nätbutiker och svenska affärer, kommer från Kina. Jag tror därför att många i framtiden använder plattformarna där, eftersom det blir billigare att köpa direkt från ursprungslandet, säger Peter Hesslin.
Läs mer: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postorder-fran-kina-minskar-dramatiskt-ingen-koper-smaprylar
Kategori
E-handel
Kategorier
- Webbdesign ( 40 )
- Videoproduktion ( 23 )
- SEO ( 22 )
- CMS ( 21 )
- Responsiv ( 19 )
- Övrigt ( 18 )
- Sociala media ( 16 )
- Google ( 15 )
- E-handel ( 11 )
- Facebook ( 9 )
- Mobilanpassad ( 9 )
- E-postmarknadsföring ( 8 )
- Bättre hemsida ( 7 )
- E-learning ( 6 )
- Fotografering ( 4 )
- Marknadsföring ( 4 )
- Logotyp ( 3 )
- QR-kod ( 3 )
- Visuelltelegram ( 3 )
- Print ( 2 )
- Säker surf ( 2 )
- Affinity Audiences ( 1 )
- CPC ( 1 )
- Digital marknadsföring ( 1 )
- Interaktiv ( 1 )
- Mobilsurf ( 1 )
- YouTube ( 1 )
- instagram ( 1 )