Start > Visuelltelegram

Visuell Telegram

Vi syns och hörs för det mesta!

Vill du veta mer om våra projekt och intressanta artiklar från den digitala världen, då har du hamnat rätt!

Content Marketing viktigt för B2B-företag

14 oktober 2016


För B2B-företag är content marketing det viktigaste verktyget för att marknadsföra produkter och tjänster. Värdefullt innehåll ger mer än kalla säljsamtal.

Content Marketing har de senaste åren blivit en viktig del i marknadsföringsmixen hos B2C-företag. B2C-företagen är vana att producera intressant innehåll till sina kunder och sprida innehållet i många olika kanaler. Men frågan är om inte content marketing är ännu mer effektivt för B2B-företag där kunskap ofta är nyckel för att sälja in sig.

B2B-marknadsförare i USA ser content marketing som deras viktigaste verktyg, enligt en undersökning från Spear Marketing Group som citeras av analysföretaget eMarketer. Efter content marketing kommer sökoptimering och crm.

Content marketing för B2B-företag handlar om att bygga en relation och varumärkeskännedom hos tilltänkta kunder genom att producera och distribuera kvalitetsinnehåll. Det kan handla om:

Blogginlägg
Artiklar
Nyhetsbrev
Rapporter
E-böcker
Video-klipp
Men det ställs högre krav på innehållet när vi ska intressera och inspirera människor som tar till sig innehållet i sin yrkesmässiga roll. Å andra sidan är konkurrensen mindre än vid content marketing för privatpersoner.

– Det är mer resurskrävande att ta fram innehåll för B2B-företag. Det handlar om att dela insikter och kunskaper. Våga bjuda på er kunskap. Att dela på kunskap är betydligt mer effektivt än att ringa kalla säljsamtal, säger Sara Öhman, digital marknadsförare med erfarenhet från både konsument och företagssidan av marknadsföring.

Marknadsföraren kommunicerar med samma människor oavsett om det handlar om B2B eller B2C. Det är bara mottagarens mindset som är annorlunda i sina olika roller. En B2B-affär börjar normalt med ett problem som ska lösas och lösningen är mer komplex än för privatkunder. Sedan tas ofta B2B-köpbeslutet av en grupp och inte en individ.

Samtidigt hävdar Sara Öhman att B2B-företagen kan lära sig av B2C-företagens fokus på livsstil.

– Vi måste leverera mer känslor inom B2B.

Som med all marknadsföring måste B2B-marknadsföraren har tydliga och mätbara målsättningar med sin innehållsmarknadsföring. Kraven på uppföljning är större hos B2B då digitala kommunikation sällan räcker utan måste följas av möten och event, enligt Sara Öhman.