Start > Visuelltelegram

Visuell Telegram

Vi syns och hörs för det mesta!

Vill du veta mer om våra projekt och intressanta artiklar från den digitala världen, då har du hamnat rätt!

Amazon planerar för Alexa-annonser

12 december 2017



Amazon diskuterar med flera företag om att skapa en ny typ av röstannonser i sina populära intelligenta högtalare.

Amazon kommer utnyttja sin intelligenta assistent Alexa, som är grunden för företagets interaktiva högtalare, för en ny annonsprodukt. Amazon har fört samtal med flera företag om möjligheten att göra reklam i Amazons intelligenta högtalare, skriver nyhetssajten CNBC.

Amazon vill utnyttja kundernas shoppinghistoria för att kunna exponera användarna för riktade produktrekommendationer.

Amazon har större delen av marknaden för intelligenta högtalare i USA och e-handlaren har sagt att de sålt tiotals miljoner intelligenta högtalare i jul. Läs mer

Google Shopping gör det enklare för användarna att jämföra

1 december 2017



Annonserna hos Google Shopping har uppdaterats för att göra det enklare för konsumenterna att hitta och jämföra produkter.

Förskjutningen bort från desktop mot mobilen, betyder också att researchen inför ett köp flyttas till mobilen. Därför har Google Shopping gjort det enklare att hitta och jämföra produkter bland deras annonser genom att lägga till:

-Större bilder
-Produktbeskrivning
-Produktbetyg
-Butiksbetyg
Även Kunskapspanelen till höger om det organiska sökresultatet kommer att visa produktbilder, videos, betyg, beskrivningar och annan information om produkten som användaren söker efter.
Läs mer

Facebook ökar transparensen för politiska annonser

3 november 2017



Efter avslöjandena att ryska intressen påverkat det amerikanska presidentvalet förra året med annonskampanjer hos Facebook, Google och Twitter, kommer Facebook nu att lagra politiska annonser för granskning.

Facebook kommer att öppna en offentlig databas där vem som helst kan söka efter politiska annonser som publicerats hos Facebook som är relaterade till amerikanska federala val. Databasen kommer dessutom att innehålla uppgifter om hur mycket som spenderats på kampanjen och till vilken målgrupp den riktade sig.

Problemet med Facebooks politiska annonser har varit att de bara varit synliga för den demografiska målgrupp som annonsören valt. Läs mer:

Hovrätten fastställer friande Twitterdom mot Aftonbladet

29 september 2017

Artisten Richard Herrey förlorar förtalsmålet mot Aftonbladet och tvingas nu betala rättegångskostnaderna.

I ett Twitterinlägg av Aftonbladets kulturjournalist Martin Aagård på sitt privata Twitter konto i augusti 2015 kallade Aagård Richard Herrey för ”din gamle rasist”. Richard Herrey hävdade att han utsatts för grovt förtal och lämnande in en stämningsansökan mot journalisten och Aftonbladet samt krävde 30 000 kronor i skadestånd.

I april i år friades Aagård av tingsrätten och nu har hovrätten fastställt domen. Därmed tvingas Herrey betala 61 668 kronor för Aagårds och Aftonbladets rättegångskostnader. Läs mer

Facebook stoppar annonser på fejk-nyhetssajter

14 september 2017



Sajter som upprepade gånger publicerar falska nyheter får inte längre sprida dem genom annonser hos Facebook.

Falska nyhetssajter använder ofta Facebook Ads för att öka räckvidden på sina falska nyheter.
Redan sedan tidigare får inte annonsörer köpa Facebook-annonser för att sprida innehåll som har klassificerats som falska nyheter av organisationer som faktakollar uppgifter på nätet. Och nu går Facebook ett steg längre och förbjuder sajter, som vid upprepade tillfällen spridit falska nyheter, att annonsera överhuvudtaget. Läs mer:

Google återbetalar falska klick

21 augusti 2017



Google har valt att betala tillbaka sin provision till annonsörer som köpt falska klick via Googles plattform DoubleClick Bid Manager, skriver Wall Street Journal.

Men annonsörer är kritiska eftersom Google bara återbetalar sju till tio procent av vad de falska klicken kostat dem.

DoubleClick Bid Manager samlar in målgrupper i realtid via tusentals sajter som säljer sitt annonsutrymme på auktion på ett dussintals annonsbörser. De falska klicken kommer från bluffsajter som använder programvaror för att fejka klick.

För bara några månader sedan slutade flera stora annonsörer att köpa annonsutrymme hos Googles Youtube efter att det blev klart att annonser visades i hatvideos.

Läs mer:

Google konverterar display till AMP!

5 juni 2017


Eftersom AMP-annonser laddar fem gånger snabbare än vanliga display-annonser kommer Google att konvertera vanliga annonser till AMP för att minska laddtider på mobiler.
Median-laddtiden för AMP-sidor har halverats från under sekunden till hälften, enligt Google. Därför vill Google öka implementationen av AMP. De meddelande i förra veckan att de planerar att införa två nya funktioner för sina annonsörer.

- Google lanserar beta-tjänsten AMP-landningssidor för sökannonser där annonsörer kan skapa snabbare landningssidor i AMP HTML för att minska mobila användares laddtider
- Inom sitt Google Display Network kommer Google automatiskt att konvertera display-annonser till AMP HTML.
Läs mer: