Start > Visuelltelegram

Visuell Telegram

Vi syns och hörs för det mesta!

Vill du veta mer om våra projekt och intressanta artiklar från den digitala världen, då har du hamnat rätt!

E-handeln växer med 15 procent 2018

1 mars 2018




Förra året växte svensk e-handel med 16 procent till 67 miljarder kronor och prognosen för 2018 är 15 procent, enligt rapporten E-barometern årsrapport 2017.

För andra året i rad slog svensk e-handel USA i fråga om tillväxttakt. Svensk e-handel fortsätter att upprätthålla en mycket hög tillväxttakt vilket i kronor och ören ökar ju större e-handeln blir. E-handeln utgör nu 8,7 procent av detaljhandeln, enligt E-barometern årsrapport 2017.

– Vi går framförallt från köpcentrum till mobiltelefonen. Det är särskilt tydligt bland unga kvinnor. Ungefär lika många unga kvinnor handlar i köpcentrum som i mobilen, säger Carin Blom, detaljhandelsexpert på PostNord på eventet PostNord Retail Day.

E-handels tillväxt 2017

Barnartiklar/leksaker, 23 procent
Bygghandel, 21 procent
Livsmedel, 19 procent
Inredning/möbler, 18 procent
Sport och fritid, 17 procent
Hemelektronik, 14 procent
Kläder/skor, 13 procent
Böcker/media, 7 procent

Källa: E-barometern årsrapport 2017

80 procent av allt tillväxt inom sällanköp sker online, enligt Carin Blom, men eftersom detaljhandeln sitter fast i långa hyreskontrakt kommer det ta tid innan e-handelns framgång ger butiksnedläggningar.

Läs mer

Kinaköp avgiftsbeläggs

23 februari 2018



Det blir minst 75 kronor i avgift för Kinaköp från och med den 1 mars. PostNord räknar med att många kunder kommer att strunta i att hämta ut pakten.

Från och med den 1 mars kommer PostNord att ta ut en administrationsavgift på 75 kronor per paket som kommer från Kina och andra länder utanför EU upp till ett värde av 1 500 kronor. Är värdet högre blir administrationsavgiften 125 kronor.

Avgifterna tas ut för att PostNord ska se till att moms betalas in till statskassan, och för varor med ett högre värde än 1 500 ska även tull tas ut.

– Det är bara att bita ihop och antingen betala för den billiga vara man ändå köpt eller konsumera mer på hemmaplan, säger Åsa Willcox, avdelningschef på Tullverket och ansvarig för dessa frågor till Svt.se

Varje vecka kommer det runt 600 000 paket till PostNords terminal på Arlanda, och få kunder betalar in den svenska momsen på 25 procent som de är skyldiga att göra.

Tullverket tror att staten går miste om 0,5–1 miljard kronor på grund av att staten inte får in dessa momspengar och har därför krävt att PostNord tar fram en handlingsplan som ska vara klar senast den första mars.

Då 97 procent av alla de produkter som flödar in till Sverige har ett värde på under 200 kronor räknar Postnord med att många inte kommer att betala administrationsavgiften och momsen i det system som sjösätts.

– Det blir en betydande andel som inte kommer att hämtas ut, säger PostNords kommunikationsdirektör Thomas Backteman. Läs mer

Spelbolagen håller upp svenska medieinvesteringar

16 februari 2018



Spelbolagens stora annonsinvesteringar håller upp annonsvolymerna när Sveriges två största annonsörer Ica och Procter & Gamble drar ner på annonseringen, enligt en sammanställning av analysföretaget Kantar Sifo.

Trots att Sveriges två största annonsörer, ICA och Procter & Gamble, minskade sina medieinvesteringar 2017 så ökade de sammanlagda investeringarna av de 20 största annonsörerna. ICA investerade 1,1 miljarder kronor 2017 och är ohotad etta, trots att de minskade sina reklaminköp med 4,6 procent, enligt Kantar Sifo:s sammanställning.

Medieinvesteringarna för de 20 största annonsörerna ligger något över 2016 års nivåer på grund av spelbolagens ökade investeringar. Spelbolagen Svenska Spel, Kindred och Leo Vegas ökade sina reklamköp med 20, 12 respektive 83 procent, enligt Kantar Sifo. LeoVegas som är ny på topplistan står också för den största procentuella ökningen – 83 procent – alla kategorier.

– Spelbolagen har ökat sina investeringar stadigt och stärker sina positioner inför den kommande omregleringen. Framförallt ökade bolagen sina reklaminvesteringar i breda kanaler som TV och utomhus, men även på internet där deras affär finns, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Totalt investerade de 20 största företagen närmare 9,6 miljarder, drygt en procent mer än vad 2016 års största annonsörer investerade. Läs mer

Google låter användare släcka annonser

30 januari 2018



Google lanserar en funktion som låter användarna stänga ner annonser som förföljer dem på Google och deras systersajter.

Retargeting-annonser, Google kallar dem reminder ads, irriterar ofta användare. Därför lanserar Google en funktion som gör det möjligt för användare att stänga ner en annons från en särskild annonsör som följer dem runt på Google och deras systersajter. Tanken är att funktionen ska rullas ut på Google sök, YouTube och Gmail de närmaste veckorna, enligt nyhetsbyrån Reuters.

Det går att blockera annonserna både på webben och i appar. Tanken är att inloggade användare ska kunna tysta annonser och slippa annonsen ner hen rör sig mellan olika plattformar och skärmar. En tystad annons ska inte vara synlig för användaren de närmaste 90 dagarna.

Amazon planerar för Alexa-annonser

12 december 2017



Amazon diskuterar med flera företag om att skapa en ny typ av röstannonser i sina populära intelligenta högtalare.

Amazon kommer utnyttja sin intelligenta assistent Alexa, som är grunden för företagets interaktiva högtalare, för en ny annonsprodukt. Amazon har fört samtal med flera företag om möjligheten att göra reklam i Amazons intelligenta högtalare, skriver nyhetssajten CNBC.

Amazon vill utnyttja kundernas shoppinghistoria för att kunna exponera användarna för riktade produktrekommendationer.

Amazon har större delen av marknaden för intelligenta högtalare i USA och e-handlaren har sagt att de sålt tiotals miljoner intelligenta högtalare i jul. Läs mer

Google Shopping gör det enklare för användarna att jämföra

1 december 2017



Annonserna hos Google Shopping har uppdaterats för att göra det enklare för konsumenterna att hitta och jämföra produkter.

Förskjutningen bort från desktop mot mobilen, betyder också att researchen inför ett köp flyttas till mobilen. Därför har Google Shopping gjort det enklare att hitta och jämföra produkter bland deras annonser genom att lägga till:

-Större bilder
-Produktbeskrivning
-Produktbetyg
-Butiksbetyg
Även Kunskapspanelen till höger om det organiska sökresultatet kommer att visa produktbilder, videos, betyg, beskrivningar och annan information om produkten som användaren söker efter.
Läs mer

Facebook ökar transparensen för politiska annonser

3 november 2017



Efter avslöjandena att ryska intressen påverkat det amerikanska presidentvalet förra året med annonskampanjer hos Facebook, Google och Twitter, kommer Facebook nu att lagra politiska annonser för granskning.

Facebook kommer att öppna en offentlig databas där vem som helst kan söka efter politiska annonser som publicerats hos Facebook som är relaterade till amerikanska federala val. Databasen kommer dessutom att innehålla uppgifter om hur mycket som spenderats på kampanjen och till vilken målgrupp den riktade sig.

Problemet med Facebooks politiska annonser har varit att de bara varit synliga för den demografiska målgrupp som annonsören valt. Läs mer: