E-handeln växer med 15 procent 2018
1 mars 2018
Förra året växte svensk e-handel med 16 procent till 67 miljarder kronor och prognosen för 2018 är 15 procent, enligt rapporten E-barometern årsrapport 2017.
För andra året i rad slog svensk e-handel USA i fråga om tillväxttakt. Svensk e-handel fortsätter att upprätthålla en mycket hög tillväxttakt vilket i kronor och ören ökar ju större e-handeln blir. E-handeln utgör nu 8,7 procent av detaljhandeln, enligt E-barometern årsrapport 2017.
– Vi går framförallt från köpcentrum till mobiltelefonen. Det är särskilt tydligt bland unga kvinnor. Ungefär lika många unga kvinnor handlar i köpcentrum som i mobilen, säger Carin Blom, detaljhandelsexpert på PostNord på eventet PostNord Retail Day.
E-handels tillväxt 2017
Barnartiklar/leksaker, 23 procent
Bygghandel, 21 procent
Livsmedel, 19 procent
Inredning/möbler, 18 procent
Sport och fritid, 17 procent
Hemelektronik, 14 procent
Kläder/skor, 13 procent
Böcker/media, 7 procent
Källa: E-barometern årsrapport 2017
80 procent av allt tillväxt inom sällanköp sker online, enligt Carin Blom, men eftersom detaljhandeln sitter fast i långa hyreskontrakt kommer det ta tid innan e-handelns framgång ger butiksnedläggningar.
Läs mer
Kategori
E-handel
Kategorier
- Webbdesign ( 40 )
- Videoproduktion ( 23 )
- SEO ( 22 )
- CMS ( 21 )
- Responsiv ( 19 )
- Övrigt ( 18 )
- Sociala media ( 16 )
- Google ( 15 )
- E-handel ( 11 )
- Facebook ( 9 )
- Mobilanpassad ( 9 )
- E-postmarknadsföring ( 8 )
- Bättre hemsida ( 7 )
- E-learning ( 6 )
- Fotografering ( 4 )
- Marknadsföring ( 4 )
- Logotyp ( 3 )
- QR-kod ( 3 )
- Visuelltelegram ( 3 )
- Print ( 2 )
- Säker surf ( 2 )
- Affinity Audiences ( 1 )
- CPC ( 1 )
- Digital marknadsföring ( 1 )
- Interaktiv ( 1 )
- Mobilsurf ( 1 )
- YouTube ( 1 )
- instagram ( 1 )