Start > Visuelltelegram

Visuell Telegram

Vi syns och hörs för det mesta!

Vill du veta mer om våra projekt och intressanta artiklar från den digitala världen, då har du hamnat rätt!

12 idéer på innehåll till ditt nyhetsbrev som du kan använda på en gång!

24 juni 2016


Att drabbas av skrivkramp är ett vanligt fenomen. För att förenkla skrivprocessen har vi listat 12 idéer på innehåll till ditt nyhetsbrev som du kan använda på en gång!

Mat & dryck: Skicka ut recept och tips på “Veckans lätta luncher” eller ”Veckans vin”. Om du sedan du sedan koppla samman tipsen med något konkret som händer på ditt företag, exempelvis en temavecka eller speciell högtid, så får du maximal effekt. En restaurang kan även skicka ut veckans meny som nyhetsbrev. Koppla samma den digitala världen med den fysiska genom att exempelvis ge ut en kod i nyhetsbrevet som ger 10 % rabatt på maten när den uppges i kassan i  restaurangen?

Frisör: En frisörsalong kan locka med  “Veckans frisyr från förr.” Nyhetsbrevet kan innehålla hårresande bilder på hur hårmodet såg ut förr. Om du börjar din bildkavalkad med frisyrer från medeltiden borde du ha material nog så du klarar dig ett tag framöver.

Hälsa: Varför inte mindfulnessövningar eller tips på hur du ska koppla ner dig från dator och mobil under semestern?

Event: Använd ditt nyhetsbrev till att skicka ut inbjudningar!

Webbshop: Har du en webbshop kan det vara naturligt att skriva om nyheter i din affär eller ge presenttips inför några temadagar som alla hjärtans dag, morsdag, skolavslutningar eller andra högtider som är relevanta för dig.

Bilservice: Nisses bilverkstad skulle kunna kalla sitt nyhetsbrev för Under huven på Nisse och kan handla om allt som rör sig i Nisse huvud var det gäller bilar och bilmek. Om Nisses passion är bilmotorer kan varje brev handla lite extra om olika bilmotorer, hur de ser ut och om de fungerar på särskilda sätt.

Båtbranschen: Är du i båtbranschen kan det kanske vara på sin plats att skicka ut nyhetsbrev om hur man gör i ordning båten för våren, sommaren och hur man lägger upp den för vintervilan. Skapa en historia runt om hur en båt sköts om; på vintern finns det säkert vintersysslor att göra kring båtlivet, när livet väcks igen på våren och på sommaren ute bland kobbar och skär.

IT: Ha en liten skola där du visar hur olika digitala fenomen fungerar, t ex sociala medier eller hur du syns på webben.

Antikvariat: Sätt nyhetsbrevet i relation med omvärlden. Du kan exemplevis ha en liten historielektion i veckan som är kopplat till dagens datum. ”Idag för hundra år sedan….”. Skicka sedan med ett erbjudande på böcker som handlar om ämnet.
Ett nyhetsbrev i veckan: Skicka ut ett nyhetsbrev varje vecka och bjud på information. “Måndagsinspiration” “Dagens pepp” “ Dagens garv” med roliga historier. “Bli lite klokare varje onsdag” kan innehålla facktermer inom din bransch som du vill lära ut.

FAQ: “Mina kunder frågar ofta om tulpaner/hur man tar hand om utemöbler / hur man gör eget rengöringsmedel. Du hjälper inte bara dina läsare utan sparar massvis med tid om du svarar på vanliga frågor i ditt nyhetsbrev!  

Bjud in dina läsare: Använd nyhetsbrevet som en portal där du kommunicerar med dina läsare. Genom att läsaren skickar in bilder på något, t e x ett vårtecken så kan du i nästa nyhetsbrev presentera läsarnas bilder. Om du har olika plattformar på dina social medier kan du välja att placera dina läsares bilder även där. På Instagram kan läsaren själv lägga upp sina bilder genom att ange en  hashtagg (#) som du har valt ut.