Tips: Så funkar Facebook Places
9 september 2019
Sociala incheckningstjänster har inte riktigt tagit fart trots att förutsättningarna finns där.
Eftersom halva Sveriges befolkning har ett Facebook-konto är Facebook Platser det naturliga förstahandsvalet för marknadsförare att koncentrera sig på.
Vem som helst kan lägga upp en Facebook plats från mobilen om de befinner sig på platsen ifråga.
Sök efter ditt företag i Facebook. Dyker det upp i träfflistan väljer du det lilla kugghjulet längst till höger/Är detta ditt företag? Intyga sedan att detta är ditt företag och om ditt företag har en vanlig Facebooksida kan du koppla ihop den med Facebooks platssida.
Redigera sedan informationen och lägg upp ditt företags logga osv.
Om ditt företag inte dyker upp som platssida kan du skapa en platssida från din mobil eller surfplatta.
-Installera Facebooks app på din smartmobil och starta den på plats på ditt företag. Alternativt gå in på m.facebook.com och logga in på Facebook från din mobil.
-Klicka på ”Checka in”.
-Klicka på ”Lägg till” till vänster om sökrutan för platsnamn.
-Skriv in ett namn på din plats samt en valfri beskrivning. Klicka därefter på ”Lägg till” längst ned till höger på sidan.
-Därefter kan du välja att skriva vad du gör på den nya platsen och/eller tagga dina vänner.
-Klicka på ”Checka in” för att visa att du är där.
När du skapar en ny plats hamnar den automatiskt där du befinner dig för tillfället. Alla användare kan se de platser som du skapar.
Sedan kan du söka efter ditt företags plats på Facebook och följa den första instruktionen för att hävda ditt företags rätt till platssidan.
Företagsmarknaden nästa steg för Chromebook
23 augusti 2019
Försäljningen av Chromebooks, pc med Googles operativsystemet Chrome OS, ökade med 24 procent förra året till 169 700 stycken, enligt analysföretaget IDC.
Idag är det främst skolor och konsumenter som köper de billiga Chromebooksen, men trender inom hårdvaror öppnar företagsmarknaden för Chromebooks, skriver IDG.
Efter sex år sedan lansering i Sverige har Chromebooken erövrat tio procent av pc-marknaden. Det är främst skolor och privatpersoner som köpt den lite enklare datorn, men Anders Elbak som är hårdvaruanalytiker på IDC tror att Chrome OS även kommer att finna sin väg in på företagsmarknaden.
– Det innebär att det går bättre för Chromebooks än ”vanliga” bärbara pc, säger Anders Elbak, till IDG.
Samtidigt är det flera nyheter inom hårdvaror som kan göra Chromebooks ett alternativ för företagskunder: större tangentbord med numpad; mer stryktålig hårdvara som klarar användning på fältet; trådlös laddning, fingeravtryckläsare och inbyggd mobil uppkoppling.
Läs mer
Ryssarna leder hackerligan
22 augusti 2019
Det kommer överlägset flest hackerattacker från Ryssland, enligt Deutsche Telekom.
Ryssland leder hackerattackligan med 2,4 miljoner attacker senaste månaden på sajter i Deutsche Telekoms nätverk. På andra plats kommer Taiwan med 907 102 attacker.
Kina som ofta figurerar i artiklar om hackerattacker kommer först på tolfte plats med 168 000 attacker.
De vanligaste attackerna handlar om automatiska botar som söker upp svagheter i olika system för att mänskliga hackers senare kan göra färdigt jobbet eller rikta fler botar mot ett svagt system.
Kategori
Övrigt
För första gången bötfäller Datainspektionen en aktör för brott mot GDPR.
21 augusti 2019
Ett gymnasium i Skellefteå tvingas betala 200 000 kronor efter att ha använt ansiktsigenkänning för att registrera elevers närvaro.
Datainspektionen skriver att ansiktsigenkänningen inneburit kamerabevakning av eleverna i deras vardagliga miljö, varit ett intrång i deras integritet och att närvarokontroll kan göras på andra sätt som är mindre integritetskränkande än ansiktsigenkänning.
– Gymnasienämnden i Skellefteå har överträtt flera av bestämmelserna i dataskyddsförordningen på ett sätt som gör att vi nu utfärdar en sanktionsavgift, säger Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för Datainspektionen i ett pressmeddelande.
Sanktionsavgiften är 200 000 kronor. Avgiftens storlek påverkas bland annat av att det är frågan om en myndighet och att det handlar om ett försök under en begränsad period. Myndigheter kan maximalt få tio miljoner kronor i sanktionsavgift.
– Teknik för ansiktsigenkänning är i sin linda men utvecklingen går snabbt. Vi ser därför ett stort behov av att skapa tydlighet kring vad som gäller för alla aktörer, säger Lena Lindgren Schelin.
Läs mer
Kategori
Övrigt
Tips: Så använder du hashtags
2 maj 2019
För 12 år sedan uppfann Chris Messina hashtaggen för att kunna samla konversationer på nätet.
Idag är hashtaggen oerhört viktigt både på Twitter och Instagram. Det finns en rad tumregler för att få ut mest av dina hashtags.
Gör hashtaggen lätt att komma ihåg och var noga med att stava rätt.
Researcha dina hashtags för att vara säker på att de används och hur de används.
Använd inte för många hashtags – två är optimalt enligt Twitter.
Ge människor en anledning att använda er hashtag som att vinna ett pris eller bli retweetad.
Använd inte versaler om det inte är en förkortning.
Läs mer
Kategori
Övrigt
IKEA vill sälja andra produkter online
22 februari 2019
IKEA planerar att låta konkurrenter sälja sina produkter via IKEA:s nätbutik. Modellen är Zalando, där varumärken kan sälja direkt via modebutikens plattform.
IKEA vill lansera en plattform där de kan sälja konkurrenternas möbler, enligt Torbjörn Lööf, vd för Inter IKEA i en intervju i Financial Times, citerad av Market.
– Vilka möjligheter finns i spannet mellan de stora, dominerande, globala plattformarna och den egna sajten? Exempelvis är Zalandos plattform för mode och kläder mycket intressant sak att utforska, säger Torbjörn Lööf, vd på Inter IKEA.
IKEA har ännu inte inlett några samtal med konkurrenterna, men ambitionerna finns där.
Det finns många intressanta exempel på marknaden där e-handlare utvecklats till en marknadsplats. Exempelvis är mer än 50 procent av Amazons försäljning externa säljare. Modejätten Zalando beskriver sig själv som en plattform som är öppen för djupare samarbeten med leverantörerna. Och MIO möbler har öppnat sin nätbutik för externa säljare.
Läs mer: https://www.market.se/nyhet/ikea-oppnar-for-att-lansera-plattform-dar-de-saljer-at-konkurrenterna
Kategori
E-handel
Sveriges Annonsörer släpper guide om digital annonsering
8 februari 2019
Sveriges Annonsörer släpper en detaljerad guide om digital annonsering, för att göra annonsköpen bättre.
Idag står de digitala annonsköpen för halva annonskakan i Sverige, men mängden kanaler och plattformar har gjort annonsköp till en komplex historia. Därför släpper Sveriges Annonsörer en guide för digital annonsering, som ett expertteam arbetat med sedan ett drygt halvår tillbaka.
– Med hjälp av guiden blir annonsörerna bättre på att beställa, på att utvärdera och på att förstå den digitala annonsmarknaden och detta kommer även att utveckla medier och mediebyråer – då de helt enkelt måste bli vassare för att kunna leverera till mer kunniga beställare, säger Axel Birgerstam på Scream och vice ordförande i Expertteam Mediekvalité i ett pressmeddelande.
I guiden avhandlas ämnen som pris, mätbarhet, räckvidd, synlighet, annonsbedrägerier och brand safety.
Här är ett urval av tips från guiden:
Pris. Utgå från målsättningarna och syftet med annonseringen när en betalningsmodell ska väljas. Sätt upp tydliga och mätbara mål tillsammans med din leverantör. Se till att du får den effekt som ni kom överens om vid utvärdering av din medieinvestering.
Mätbarhet. Anlita en tredjepartsleverantör för att mäta dina reklamköp och på köpet får du begripliga rapporter om annonseringen.
Räckvidd. När du vet hur många du vill nå är nästa steg att analysera hur många gånger du behöver jag nå dem för att uppnå önskad effekt. Glöm inte att det finns svårigheter med att mäta räckvidd digitalt.
Viewability. Sträva efter att ha minst 75 procent viewability på dina annonser. Gör prisjämförelse efter vilken viewabilty som olika medier kan leverera.
Brand Safty. Tänk efter vilka domäner/sammanhang ni vill att ert varumärke ska synas i och sätt ihop en whitelist/blacklist vars bredd och storlek matchar med annonseringens mål.
Annonsbedrägerier. Arbeta bara med mediebyråer och annonsplattormar som är transparenta med sin data. Granska och ifrågasätt all data.
Läs mer: https://www.annons.se/system/files/sveriges_annonsorers_guide_for_digital_annonsering.pdf
Kategori
Digital marknadsföring
Kategorier
- Webbdesign ( 40 )
- Videoproduktion ( 23 )
- SEO ( 22 )
- CMS ( 21 )
- Responsiv ( 19 )
- Övrigt ( 18 )
- Sociala media ( 16 )
- Google ( 15 )
- E-handel ( 11 )
- Facebook ( 9 )
- Mobilanpassad ( 9 )
- E-postmarknadsföring ( 8 )
- Bättre hemsida ( 7 )
- E-learning ( 6 )
- Fotografering ( 4 )
- Marknadsföring ( 4 )
- Logotyp ( 3 )
- QR-kod ( 3 )
- Visuelltelegram ( 3 )
- Print ( 2 )
- Säker surf ( 2 )
- Affinity Audiences ( 1 )
- CPC ( 1 )
- Digital marknadsföring ( 1 )
- Interaktiv ( 1 )
- Mobilsurf ( 1 )
- YouTube ( 1 )
- instagram ( 1 )