Ryssarna leder hackerligan
22 augusti 2019
Det kommer överlägset flest hackerattacker från Ryssland, enligt Deutsche Telekom.
Ryssland leder hackerattackligan med 2,4 miljoner attacker senaste månaden på sajter i Deutsche Telekoms nätverk. På andra plats kommer Taiwan med 907 102 attacker.
Kina som ofta figurerar i artiklar om hackerattacker kommer först på tolfte plats med 168 000 attacker.
De vanligaste attackerna handlar om automatiska botar som söker upp svagheter i olika system för att mänskliga hackers senare kan göra färdigt jobbet eller rikta fler botar mot ett svagt system.
Kategori
Övrigt
För första gången bötfäller Datainspektionen en aktör för brott mot GDPR.
21 augusti 2019
Ett gymnasium i Skellefteå tvingas betala 200 000 kronor efter att ha använt ansiktsigenkänning för att registrera elevers närvaro.
Datainspektionen skriver att ansiktsigenkänningen inneburit kamerabevakning av eleverna i deras vardagliga miljö, varit ett intrång i deras integritet och att närvarokontroll kan göras på andra sätt som är mindre integritetskränkande än ansiktsigenkänning.
– Gymnasienämnden i Skellefteå har överträtt flera av bestämmelserna i dataskyddsförordningen på ett sätt som gör att vi nu utfärdar en sanktionsavgift, säger Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för Datainspektionen i ett pressmeddelande.
Sanktionsavgiften är 200 000 kronor. Avgiftens storlek påverkas bland annat av att det är frågan om en myndighet och att det handlar om ett försök under en begränsad period. Myndigheter kan maximalt få tio miljoner kronor i sanktionsavgift.
– Teknik för ansiktsigenkänning är i sin linda men utvecklingen går snabbt. Vi ser därför ett stort behov av att skapa tydlighet kring vad som gäller för alla aktörer, säger Lena Lindgren Schelin.
Läs mer
Kategori
Övrigt
Tips: Så använder du hashtags
2 maj 2019
För 12 år sedan uppfann Chris Messina hashtaggen för att kunna samla konversationer på nätet.
Idag är hashtaggen oerhört viktigt både på Twitter och Instagram. Det finns en rad tumregler för att få ut mest av dina hashtags.
Gör hashtaggen lätt att komma ihåg och var noga med att stava rätt.
Researcha dina hashtags för att vara säker på att de används och hur de används.
Använd inte för många hashtags – två är optimalt enligt Twitter.
Ge människor en anledning att använda er hashtag som att vinna ett pris eller bli retweetad.
Använd inte versaler om det inte är en förkortning.
Läs mer
Kategori
Övrigt
IKEA vill sälja andra produkter online
22 februari 2019
IKEA planerar att låta konkurrenter sälja sina produkter via IKEA:s nätbutik. Modellen är Zalando, där varumärken kan sälja direkt via modebutikens plattform.
IKEA vill lansera en plattform där de kan sälja konkurrenternas möbler, enligt Torbjörn Lööf, vd för Inter IKEA i en intervju i Financial Times, citerad av Market.
– Vilka möjligheter finns i spannet mellan de stora, dominerande, globala plattformarna och den egna sajten? Exempelvis är Zalandos plattform för mode och kläder mycket intressant sak att utforska, säger Torbjörn Lööf, vd på Inter IKEA.
IKEA har ännu inte inlett några samtal med konkurrenterna, men ambitionerna finns där.
Det finns många intressanta exempel på marknaden där e-handlare utvecklats till en marknadsplats. Exempelvis är mer än 50 procent av Amazons försäljning externa säljare. Modejätten Zalando beskriver sig själv som en plattform som är öppen för djupare samarbeten med leverantörerna. Och MIO möbler har öppnat sin nätbutik för externa säljare.
Läs mer: https://www.market.se/nyhet/ikea-oppnar-for-att-lansera-plattform-dar-de-saljer-at-konkurrenterna
Kategori
E-handel
Sveriges Annonsörer släpper guide om digital annonsering
8 februari 2019
Sveriges Annonsörer släpper en detaljerad guide om digital annonsering, för att göra annonsköpen bättre.
Idag står de digitala annonsköpen för halva annonskakan i Sverige, men mängden kanaler och plattformar har gjort annonsköp till en komplex historia. Därför släpper Sveriges Annonsörer en guide för digital annonsering, som ett expertteam arbetat med sedan ett drygt halvår tillbaka.
– Med hjälp av guiden blir annonsörerna bättre på att beställa, på att utvärdera och på att förstå den digitala annonsmarknaden och detta kommer även att utveckla medier och mediebyråer – då de helt enkelt måste bli vassare för att kunna leverera till mer kunniga beställare, säger Axel Birgerstam på Scream och vice ordförande i Expertteam Mediekvalité i ett pressmeddelande.
I guiden avhandlas ämnen som pris, mätbarhet, räckvidd, synlighet, annonsbedrägerier och brand safety.
Här är ett urval av tips från guiden:
Pris. Utgå från målsättningarna och syftet med annonseringen när en betalningsmodell ska väljas. Sätt upp tydliga och mätbara mål tillsammans med din leverantör. Se till att du får den effekt som ni kom överens om vid utvärdering av din medieinvestering.
Mätbarhet. Anlita en tredjepartsleverantör för att mäta dina reklamköp och på köpet får du begripliga rapporter om annonseringen.
Räckvidd. När du vet hur många du vill nå är nästa steg att analysera hur många gånger du behöver jag nå dem för att uppnå önskad effekt. Glöm inte att det finns svårigheter med att mäta räckvidd digitalt.
Viewability. Sträva efter att ha minst 75 procent viewability på dina annonser. Gör prisjämförelse efter vilken viewabilty som olika medier kan leverera.
Brand Safty. Tänk efter vilka domäner/sammanhang ni vill att ert varumärke ska synas i och sätt ihop en whitelist/blacklist vars bredd och storlek matchar med annonseringens mål.
Annonsbedrägerier. Arbeta bara med mediebyråer och annonsplattormar som är transparenta med sin data. Granska och ifrågasätt all data.
Läs mer: https://www.annons.se/system/files/sveriges_annonsorers_guide_for_digital_annonsering.pdf
Kategori
Digital marknadsföring
Facebook vill förbättra ryktet med offentliga debatter
18 januari 2019
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg kommer i år att arrangera en rad offentliga debatter om tech-sektorns framtid.
Planerna är en del av Zuckerbergs nyårslöften. Tidigare år har han exempelvis lovat att lära sig mandarin eller besöka 25 amerikanska delstater.
”Med några veckors mellanrum kommer jag att prata med ledare, experter och människor inom vår community från olika fält och jag ska pröva olika format för att det ska bli intressant. Dessa event kommer att vara offentliga, antingen på min Facebooksida eller Instagram-sida eller på andra medier” skriver Zuckerberg i en Facebook-post.
Facebook var inblandad i en rad integritets-skandaler förra året, där användarnas data bland annat användes för att optimera politiska kampanjer.
Läs mer: https://www.reuters.com/article/us-facebook-zuckerberg/facebook-ceo-plans-public-debates-about-tech-for-2019-personal-challenge-idUSKCN1P22C8
Kategori
Facebook
,
Sociala media
Facebook vill förbättra ryktet med offentliga debatter
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg kommer i år att arrangera en rad offentliga debatter om tech-sektorns framtid.
Planerna är en del av Zuckerbergs nyårslöften. Tidigare år har han exempelvis lovat att lära sig mandarin eller besöka 25 amerikanska delstater.
”Med några veckors mellanrum kommer jag att prata med ledare, experter och människor inom vår community från olika fält och jag ska pröva olika format för att det ska bli intressant. Dessa event kommer att vara offentliga, antingen på min Facebooksida eller Instagram-sida eller på andra medier” skriver Zuckerberg i en Facebook-post.
Facebook var inblandad i en rad integritets-skandaler förra året, där användarnas data bland annat användes för att optimera politiska kampanjer.
Läs mer: https://www.reuters.com/article/us-facebook-zuckerberg/facebook-ceo-plans-public-debates-about-tech-for-2019-personal-challenge-idUSKCN1P22C8
Kategori
Facebook
Kategorier
- Webbdesign ( 40 )
- Videoproduktion ( 23 )
- SEO ( 22 )
- CMS ( 21 )
- Responsiv ( 19 )
- Övrigt ( 18 )
- Sociala media ( 16 )
- Google ( 15 )
- E-handel ( 11 )
- Facebook ( 9 )
- Mobilanpassad ( 9 )
- E-postmarknadsföring ( 8 )
- Bättre hemsida ( 7 )
- E-learning ( 6 )
- Fotografering ( 4 )
- Marknadsföring ( 4 )
- Logotyp ( 3 )
- QR-kod ( 3 )
- Visuelltelegram ( 3 )
- Print ( 2 )
- Säker surf ( 2 )
- Affinity Audiences ( 1 )
- CPC ( 1 )
- Digital marknadsföring ( 1 )
- Interaktiv ( 1 )
- Mobilsurf ( 1 )
- YouTube ( 1 )
- instagram ( 1 )