Mobilt sök har passerat desktop-sök
14 oktober 2016
Antalet sökningar på smartmobiler gick i somras om antalet Google-sökningar på desktopdatorer, avslöjade Googles sökchef Amit Singhal på konferensen Recode Mobile.
Redan i maj gick antalet sökningar på smartmobiler om destopsökningar i tio länder, varav två var USA och Japan. I somras gick antalet sökningar från smartmobiler i hela världen om antalet destopsökningar, berättade Amit Singhal, chef över sök på Alphabet Inc.
Det mobila skiftet har tvingat Google att göra om sin kärnaffär. De allt mindre skärmarna kräver nya sätt att söka, enligt Amit Singhal.
– Sök handlar i huvudsak om hur du interagerar med datorer. Datorer kan finnas på 4 till 6-tumsskärmar, på desktop-datorer eller runda en-tum-skärmar, säger han.
Ett ökat antalet sökningar handlar inte längre om att skriva ett nyckelord i en sökruta. I Google-bilar går det exempelvis inte att skriva in sökfraser utan det handlar om att förbättra röstsök.
Kategori
Mobilanpassad
Kategorier
- Webbdesign ( 40 )
- Videoproduktion ( 23 )
- SEO ( 22 )
- CMS ( 21 )
- Responsiv ( 19 )
- Övrigt ( 18 )
- Sociala media ( 16 )
- Google ( 15 )
- E-handel ( 11 )
- Facebook ( 9 )
- Mobilanpassad ( 9 )
- E-postmarknadsföring ( 8 )
- Bättre hemsida ( 7 )
- E-learning ( 6 )
- Fotografering ( 4 )
- Marknadsföring ( 4 )
- Logotyp ( 3 )
- QR-kod ( 3 )
- Visuelltelegram ( 3 )
- Print ( 2 )
- Säker surf ( 2 )
- Affinity Audiences ( 1 )
- CPC ( 1 )
- Digital marknadsföring ( 1 )
- Interaktiv ( 1 )
- Mobilsurf ( 1 )
- YouTube ( 1 )
- instagram ( 1 )