Start > Visuelltelegram

Visuell Telegram

Vi syns och hörs för det mesta!

Vill du veta mer om våra projekt och intressanta artiklar från den digitala världen, då har du hamnat rätt!

Du har makten över din ranking i lokalt sök

30 september 2016


Sajtägaren har makten över de viktigaste faktorerna för att ranka i Googles lokala sökresultat, enligt rapporten The 2015 Local Search Ranking Factors.

En sökning efter exempelvis en restaurang, affär eller någon annan typ av lokal service uppfattas normalt som en lokal sökning av Google. Detta gäller även när användaren missar att lägga till geografisk plats i sökfrasen. Lokal sökoptimering har blivit viktigare eftersom Google nyligen minskade antalet lokala träffar från sju till tre i det vanliga sökresultatet.

De viktigaste faktorerna för att ranka i det lokala söket kan en sajtägare styra över, enligt rapporten The 2015 Local Search Ranking Factors som är en sammanställning av synpunkter från 27 experter på lokalt sök.

Viktigast är signaler från den egna hemsidan:
-Företagsnamn och adress utskrivna på hemsidan
-Rätt nyckelord i titeltaggar

Lika viktigt är länksignaler som:
-Sökord i länktexten som pekar mot sajten
-Auktoriteten hos inlänkarna

Tredje viktigast är redigeringen av Googles katalogtjänst Google My Business:
-Företaget är placerat i rätt kategori
-Nyckelord i företagsnamnet
-Användarens geografiska närhet till företaget

Även listning i traditionella katalogtjänster som Eniro och Hitta påverkar rankningen och att adressuppgifterna i katalogerna överensstämmer med dem på sajten. Andra signaler är antalet recensioner av företaget i olika typer av recensionstjänster som TripAdvisor.